free html site templates
Mobirise

Blog:
kunst-
zinnige
weetjes..

'Tips en truuks' 
op het
gebied van
kunst-zinnig
bezig zijn..

Moge het je
inspireren :)!

Basis tips : materiaal en werkplek

Goede materialen om mee te tekenen en schilderen is cruciaal voor een beter resultaat heb ik in het verleden bemerkt.

Ooit heb ik een van Gogh aquarel reissetje gekocht en goedkoop aqaurelpapier bij een gewonen winkel. Dit resulteerde er in dat ik het maar niks vond om met aquarelverf te werken. Ik hield het maar bij mijn
Faber Castell Aquarel potloden.
Later kwam ik er echter achter dankzij het toch maar eens kopen van aquarelverf van Winsor en Newton en een aanbieding met veel korting op de top kwaliteit aquarelverf van Schminke dat ik er behoorlijk fout voorheen aan had gedaan om destijds eerder voor goedkope verf te gaan. Wat een enorm verschil was het om met deze topkwaliteit te aquareleren!!! Het was echt een genot om te ervaren hoe deze goede kwaliteit verf prachtig vloeide en veel intenser en kleurrijker op het papier terecht kwam. Toen ik ook de goede duurdere papiersoorten uitprobeerde was ik helemaal om en een heel belangrijk inzicht rijker. Goedkoop is dus inderdaad duurkoop want ik heb zo veel kostbare tijd verloren in het verleden die ik anders al had kunnen gebruiken om meer en beter te aquareleren in deze tijd!
Mijn tip is dus: al wil je het maar gewoon eens proberen..je kan als je het goedkoop wil houden beter wat minder materiaal van betere duurdere topkwaliteit kopen. Het verschil tussen gewoon wat kleuren en het genot van superkwaliteit is onmiskenbaar! Eens te meer is kwaliteit beter dan kwantiteit.

o.a.
Aquarelpotloden van Faber - Castell -Albrecht Durer
Aquarelpotloden van Caran d'Ache - Supracolor Soft
Derwent 'Inktense' aquarelpotloden - deze potlodensoort behoud de lijnen meer dan andere aquarelpotloden die je op het papier aanbrengt en geven tegelijkertijd het aquareleffect. Bij normale aquarelpotloden verwaterd de lijn sneller tot het aquarelverf effect.

Erg handig - Eerst grijs-potlood tekenen met Aquarel graphite potloden van:
Faber - Castell
(Zodra je water gebruikt verdwijnen 'dun'-getekende grijze potlood lijnen).

Aquarel verfnapjes van Winsor en Newton topkwaliteit (studiekwaliteit vind ik zelf niet fijn.De kwaliteit is duidelijk minder)
Aquarel verfnapjes van Schminke, ook heerlijke topkwaliteit.

Gouache verf (een fijnere kwaliteit plakaatverf) van Winsor en Newton. (Vooral de wit is erg belangrijk voor highlights en dit merk is naar mijn mening veel witter en consistenter dan de witte kleur van Talens)
Van Talens heb ik goud zilver en brons. Elk merk heeft weer andere metaaltinten goud en zilver en koper. 

Aquarelverf geeft weinig afval naar mijn idee. Ik gebruik vaak maar heel weinig om mijn kwasten te spoelen tijdens het aquareleren. Het weinige afval water met het residu van de aquarelverf kan je door een koffiefiltertje filteren alvorens het water verder weg te spoelen.

Maskeervloeistof (erg handig om de witte delen tijdelijk mee af te kunnen dekken tijdens het schilderen- Je wrijft het rubberachtige laagje met gemak er af als je toe bent aan de afwerking van deze uitsparingen- denk er aan dat je het voorzichtig afwrijft met schone vetvrije vingers om je papier schoon te houden en de kleuren die er omheen aanwezig zijn niet uit te wrijven!) van de merken: Winsor en Newton (wit) en Schminke (Wit) in een handig knijpflesje met fijn tuutje. Gebruik een oude fijne kwast [of tandenborstel voor een grappig effect]die je doopt in olijfzeep [zo hecht de rubber zich niet door en door aan de haartjes en is de kwast makkelijker schoon te maken]).

Onlangs heb ik een set van (zegt men-) een heel goed merk olieverf gekocht van het merk Gamblin dat gemaakt wordt door een klein familiebedrijfje in Oregon-Amerika op een ambachtelijke zo vriendelijk mogelijke wijze wat betreft het milieu wat betreft de kunstenaar want giftige (o.a. pigmenten) stoffen kunnen makkelijk in je lichaam terecht komen via je huid/handen. Dit merk heeft ook een soort terpentine genaamd Gamsol die, zegt men, niet schadelijk meer is omdat men het heeft bewerkt zodat de gifstof uit de terpentine is gehaald. Het stinkt daardoor ook niet meer heb ik zlf ook bemerkt. Verder kreeg ik nog bij de aankoop een handige tip: laat de verfresten in de Gamsol bezinken en giet dan de helder geworden Gamsol af. Het residu van de verfresten kan je weer gebruiken als eerste dunne opzet voor een nieuw schilderij. (De mensen van het bedrijf van de Gamblin-verf maken van de afvaldeeltjes van de verf in de afzuigers in de fabriek ook op deze wijze een eerste opzetverf.Een grijzige verf. Ik kreeg daar gratis een tube van mee toen ik mijn olieverf kocht in de winkel van 'van Beek' in Bussum).

Acrylverf heb ik ook van een goed merk genaamd Galeria van Winsor en Newton. Ik ben alleen niet enthousiast over Acrylverf. Het is mij toch te kunstmatig plastic-achtig. Ik mis de diepte die alleen te zien is bij olieverf schilderijen. Misschien doe ik iets verkeerd waardoor ik een mooi effect mis maar hoe dan ook mis ik de vreugde en passie bij dit materiaal van het ontdekken. Het ruikt ook plastic-achtig. Men zegt dat het toch ook ongezonde dampen afgeeft tijdens het gebruik en ja ik vind het ook niet fijn ruiken tijdens het schilderen. Vandaar dat ik nu onlangs olieverf gekocht heb - niks is immers heilig helaas [ alhowel..ik heb ooit met pure plantaardige pigmenten geschilderd in het buitenland. Gemaakt van prachtige bloemen en planten die daar lokaal groeiden maar ja hoe lang is dat kleurvast?] en daarom ga ik dan liever voor meer diepte. Olieverf is op basis van natuurlijke olie wat al eeuwen lang als schildermateriaal wordt gebruikt. Acrylverf mag dan wel zo makkelijk zijn om uit te spoelen zoals men zegt; 'gewoon onder de kraan' omdat het op waterbasis is maar Acryl is plastic(en natuurlijk ook nog eens pigment(giftige?) wat in het water komt en dat lijkt mij ook niet goed voor de natuur!


Kwasten heb ik van allerlei merken en soorten (aquarel, acryl etc.). Ik heb ook een paar hele kleine dunne echte dierenharen kwasten om toch het verschil te beproeven. Het gebruik van dierenharen staat me echter erg tegen omdat ik niet weet in welke zeer wellicht nare omstandigheden(google maar eens..dieren worden levend gevild of op andere gruwelijke wijze gemarteld alvorens ze gedood worden tijdens het 'verwerkingsproces') de dieren hebben geleefd en gedood zijn om hun haren te kunnen gebruiken voor kwasten en ik kan niet zo snel kwasten vinden die gemaakt zijn van dieren die een goed leven hebben..waarom worden ze gedood immers als er verharing optreed?..tja de kille grootschalige consumptiemaatschappij is daar de oorzaak van. Als we weer in harmonie met de natuur zouden leven en dieren gewoon weer als vanzelfsprekend aanwezig levend weer om ons heen zouden hebben dan zouden we makkelijk vriendelijk zelf van wat afgevallen haren zelf onze kwasten kunnen maken...
Maar goed..naar mijn idee zijn de dierenharenkwasten dus niet noodzakelijk om mooi te kunnen schilderen.
De kunststof haren kwasten zijn net zo goed en soms zelfs naar mijn eigen mening nog beter dus het is volgens mij niet echt nodig om dure kwasten van echt dierenhaar te kopen.
Afijn dat is dus mijn eigen bevinding door mij uitgesproken als ontdekkend kwastengebruikster. Ik ben geen doorgewinterde kunstenaars prof. Tja ik ben ook nog maar jong dus tijd en ervaring zal het verder uitwijzen of het klopt wat ik zeg ;)

Tessa.

* Disclaimer: wat ik schrijf is 'mijn persoonlijke bevinding uit mijn persoonlijke kennis gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Ik beweer geenzins dat dit wat ik schrijf de ultieme waarheid is. *

tja ik noem dit maar even want ik heb van andere mensen op youtube vernomen dat sommige mensen hen het een en ander kwalijk namen. Een disclaimer wijst de luisteraars/ lezers dan op hun eigen verantwoording om zelf uit te zoeken wat voor hen zelf het beste is.

Heb je nog nooit echt lekker getekend of geschilderd?

Probeer het eens uit door:
- of zelf een paar(primaire kleuren) potloden  te kopen en wat papier of een paar tubetjes met de primaire kleuren een doekje (ik zeg zelf: kwaliteit uiteraard! Anders weet je niet of het echt fijn is om te doen. goedkoop is 'naar mijn mening' geenzins kennis maken met het plezier van met echt goed materiaal werken).
- kijk eens of er een workshop of cursus in de buurt is. Spelender wijze kan je in het gezeldschap van anderen ervaren hoe het is om creatief bezig te zijn. Vaak is een eerste les ook een proefles dus fijn laagdrempelig om nog zonder enige uitgaves/aankopen eens te kijken of het je leuk lijkt.
- kijk eens naar youtube filmpjes over tekenen en schilderen. Er zijn heel wat inspirerende filmpjes te vinden op het internet. Je kan zo gemakkelijk zien of het je aanspreekt en je kan zo makkelijk kennis opdoen over benodigde materialen en technieken.

Een goede houding is belangrijk om gezond en prettig in je lichaam te kunnen blijven zijn. Let dus op je houding! Zit je rechtop en zijn je armen en benen in een goede positie? Kijk eens naar arbo voorwaarden op het internet wat betreft gezonde stoelen en bureaus. Zelf heb ik onlangs een tekentafel gekocht die ik zowel staande als zittende kan gebruiken. Het scheelt me een hoop rug en nekpijn! Ook mijn arm en hand hebben het nu beter naar hun zin. Zo kan je langer en prettiger werken.
Een kunstenaars ezel of tafel ezel is ook heel erg fijn. De voorstelling die je tekend blijft zo ook beter in het juiste perspectief zodat je letterlijk geen vertekend beeld krijgt.

Goed licht is ook heel erg belangrijk. Allereerst is goed licht nodig om te zien of de kleuren goed uitkomen en ook natuurlijk om je ogen lief te hebben dat ze niet al te snel moe raken. Tekenen en schilderen is heel veel kijkwerk. Klinkt gek maar vermoeide ogen ken ik zeker.
Ik heb geweldige LET daglichtlampen (normale lampen zijn te geel en niet licht genoeg) gevonden via het internet. Het was even flink zoeken en vergelijken en het werdt het merk True light! Een super goede aankoop. Ze hebben me 35,- per stuk gekost maar zijn het dubbel en dwars waard. Vooral nu tijdens de donkere winterdagen.
De LET daglichtlamp (ik heb er 2) in kogel vorm geeft rustig licht en een groter spectrum van licht (oudere daglichtlampen geven heel erg groenig of blauwgrijzig licht) dan vele andere daglichtlampen. Zelf heb ik voor LET gekozen omdat ik heb gezien dat de TL lampen nog steeds (ondanks dat ze niet zichtbaar meer flikkeren voor het oog (en bijv. fototoestel[soms zie je de flikkering met zo'n toestel] mij een 'rare waarneming geven. ik zie minder scherp. het geconcentreerd kunnen blijven kijken lukt me niet goed. Mijn ogen gaan in een droom/staar stand en dat is niet handig voor detailistisch tekenwerk.

Neem pauze tussendoor! Ons lichaam is een levend organisme. We voeren er heel wat mee uit en vergeten vaak door onze werkzaamheden dat het lichaam langdurig in eenzelfde houding zitten een kwelling vindt. dus even een frisse neus en contact met de natuur houd je lichaam gezond en wel op langere duur ;)!

Tessa.

Mobirise

Tips en truuks

lekker handig bezig zijn..

Creatief aan de slag: Tips en Truuks

Dankzij Rien poortvliet kwam ik er achter, door het lezen van een van zijn boeken, dat het gebruiken van een speigel heel erg handig is. Vaak hebben we een vertekend beeld. Veel aan ons lichaam is niet altijd even recht en symetrisch. Dit kan ook voor ons zicht gelden. Hoe dit precies zit met onze ogen en het onvangst van het geziene beeld in onze hersenen weet ik niet maar ik weet wel dat het klopt dat mijn beeld vertekend is. Als ik een gezicht teken of een lichaam bijv. en ik kijk ernaar via een spiegel dan zie ik via het spiegelbeeld dat er het een en ander niet klopt. De mond zit te ver naar een kant. de ogen staan scheef. Kijk ik er zonder spiegel naar dan zie ik dit gewoonweg niet! Door de speigel te gebruiken kunnen we ons beeld bijstellen. Niet alleen dus in ons zelf via spiegellogie maar ook dus uiterlijk met bijv. een tekenavontuur.

Van een oude dunne handschoen heb ik een vingerloos handschoentje gemaakt voor mijn tekenhand. Zo blijft mijn papier vetvrij waardoor ik geen problemen krijg met vet dat de hechting van potlood of aqaurelverf belemmerd.

Maskeervloeistof (zie foto) is heel handig om gedeeltes die absoluut wit moeten blijven (bij werken met aquarel verf en potloden) te beschermen. Dit dunne makkelijk weg te wrijven rubberen laagje geeft de juiste bescherming en daardoor vrijheid om vrij uit onbezorgd met verf er over heen te gaan tot je het weg wrijft. Zelf heb ik zowel de witte als ook de donkergrijze kleur. Wit vind ik fijner want zo hoef ik niet telkens 'om' te denken. Wat wit is blijft wit. Zo kleurt het wat makkelijker.

Mobirise

Succesvol zijn..

..is vooral PLEZIER hebben in wat je doet.

Als je plezier hebt ervaar je ruimte; het proces is een avontuur van kleur en vorm. Wat zal er ontstaan? Wat kan ik laten verschijnen?
Gaandeweg bij elke aanraking met het levensdoek of papier verschijnt de nieuwe realiteit. Tijd houdt op te bestaan terwijl je geniet. En voor dat je het weet kan je al doende meer dan je ooit van te voren had bedacht!

Creatie = het zelf creeren

Dat is LEVEN

"Do'nt just exist...LIVE!"

Leef en geniet. Al is het maar iets kleins. In het kleine kan je een inmens grote wereld van rust, vrede en schoonheid vinden.

Wie goed (voor) zichzelf is is "van-zelf" goed voor de wereld.

Tessa.

RECENT NIEUWS

Tussen de drukte (woning vinden[reizen: binnen en buitenland] en andere bezigheden) door ben ik wanneer ik kan bezig met tekenen en schilderen. Zo nu en dan plaats ik weer iets nieuws..

Wil je graag mijn nieuwe werk zien?
Geef je op voor de nieuwsflits door me even een kort mailtje te sturen getiteld nieuwsflits. Zodra er weer wat nieuws te zien is krijg je een melding via de mail :)!

INSCHRIJVEN

Mail me en schrijf je in voor de nieuwsflits

social media
recent ben ik niet te vinden op social media.